Skip to main content

Η Άννα Θεοφυλάκτου της ΕΠΟΝ, της κατοχής και της απελευθέρωσης

Δημοσιεύθηκε 19 Ιουνίου 2026

kouzinopoulos

του Σπύρου Κουζινόπουλου

Στη μνήμη της εξαίρετης αγωνίστριας της Εθνικής Αντίστασης Άννας Θεοφυλάκτου, με τη συμπλήρωση τριών χρόνων από το θάνατό της, στις 14 Ιουνίου 2023, δημοσιεύουμε αποσπάσματα από μία μακρά συνέντευξη που μας είχε παραχωρήσει πριν 18 χρόνια και την οποία ευλαβικά διατηρούμε στο δημοσιογραφικό μαγνητοφωνάκι μας. Η Άννα Θεοφυλάκτου ήταν η τελευταία επιζώσα ΕΠΟΝίτισας της Θεσσαλονίκης, η “μεγάλη κυρία του ποντιακού ελληνισμού” όπως αποκλήθηκε και υπήρξε η πρώτη γυναίκα οφθαλμίατρος στην Ελλάδα.

Kouzinopoulos_19_6_2026.pngΕικόνα1

Η Άννα Θεοφυλάκτου 19χρονη και λίγο πριν από το θάνατό της.

Στη συνέντευξη εκείνη η Άννα Θεοφυλάκτου, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 99 ετών, μας είχε μιλήσει αναλυτικά για τα παιδικά της χρόνια, για τον πόλεμο του 1940, τη ζωή της ως φοιτήτρια της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και τα τεράστια προβλήματα που υπήρχαν εκεί, για την πείνα και τις άλλες δύσκολες συνθήκες της Γερμανικής κατοχής και τους βομβαρδισμούς, τη γνωριμία της με την ΕΠΟΝ, μόλις αυτή ιδρύθηκε και τη δραστηριότητα στις γραμμές της, τις δύο μεγάλες μαχητικές διαδηλώσεις των νέων της Θεσσαλονίκης, με πρωτοβουλία της ΕΠΟΝ για τον γιορτασμό της Εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου στα 1943 και 1944 κυριολεκτικά μπροστά από τις μπούκες των γερμανικών πολυβόλων, καθώς και για την απόκρουση επέκτασης της βουλγαρικής κατοχής στη Μακεδονία.
Επίσης για τη γνωριμία της με τα Τάγματα Ασφαλείας και τέλος για τις μεγαλειώδεις σκηνές που διαδραματίσθηκαν στη Θεσσαλονίκη τη μέρα απελευθέρωσης της πόλης από τους κατακτητές, στις 30 Οκτωβρίου 1944, με την είσοδο των ανταρτικών δυνάμεων του ΕΛΑΣ.
Ολόκληρο το αφιέρωμα, στο

https://farosthermaikou.blogspot.com/2023/06/blog-post_99.html